Leshelyzet

Edzések intenzitásának növelése - II. rész

2015. december 31. - Németh Barnabás

Az első részben szó esett arról, hogy játékon keresztül, hogyan tudjuk növelni az edzésgyakorlatok intenzitását, most pedig próbáljunk meg arról beszélni, hogy alap-, vagy alkalmazott koordinációs (például passzgyakorlatok) közben hogyan tudnánk javítani ezen.

 

Vegyünk példának egy egyszerű labdavezetési gyakorlatot, ahol csak annyi a játékos feladata, hogy vezesse a bóják közt a labdát, majd passzolja azt be egy üres kiskapuba.Ennél a gyakorlatnál a játékosnak nem kell gyorsan cselekednie, nem kell döntést sem hoznia, az edző pedig hajthatja és kívülről, úgymond mesterségesen beavatkozva növelheti az intenzitást, de a játékos semmiképp sem akar gyorsabban cselekedni természetesen, önmagától. Hogy miért?

Mert mi, emberek, ilyenek vagyunk általában. A kisebb ellenállás irányába megyünk el, magunknak feleslegesen nem akarunk nehezíteni a dolgunkon. Hogyan lehet akkor mégis egy ilyen gyakorlatból természetes motiváción keresztül növelni az intenzitást?

sat_hp_hero_boys.jpg

Az első részben idéztünk Tajti Mátyástól, aki azt mondta, hogy kint Barcelonában még a "legovisabb" feladatokat is maximális intenzitással és sebességgel végzik a játékosok. Az első részben azt is említettük, hogy ott nagyon nincs is más választásuk a gyermekeknek, hiszen ellenkező esetben elküldhetik őket az óriási tömegbázis miatt. Most mégis próbáljuk meg növelni ennek az egyszerű gyakorlatnak az intenzitását. Erre nézzünk meg több módszert is:

1. Két, vagy több szlalompályát állítunk fel és versenyhelyzetet teremtünk sorverseny által. A versenyhelyzet a legtöbb játékosnak a komfortzónáján kívül esik, pedig az élsportban ez természetes, így a versenyhelyzet pozitív hatással lehet a fejlődésre, ráadásul növeli a természetes intenzitást és beleneveli a gyermekekbe a győzni akarást.

2. Az előző pontnál még mindig nem tettünk bele döntéshozatalt, nem tettük sokkal bonyolultabbá és nehezebben megoldhatóbbá a játékosok számára a gyakorlatot, tudjuk másképpen is növelni az intenzitást. Nézzünk egy példát arra, hogyan tudjuk az előző gyakorlatot kombinálni egy másikkal.

drill_151227_0.jpg

A gyakorlat egyszerűbb, mint ahogy tűnik. A két játékos egyszerre indul el labdavezetéssel, majd ahogyan az ábrán is látszik a szlalompálya után az egyik játékos a kiskapuba passzol, majd igyekszik megakadályozni a másik játékost, hogy a narancssárga bóják közti átvezetése után a másik kiskapuba passzoljon. Utána csere. A gyakorlat térben természetesen a korosztálynak és az aktuális csapatnak adekvát kell, hogy legyen. 

 

Lehetséges, hogy van több módszer is arra, hogy növeljük az intenzitást, de tapasztalat alapján ezek javítanak és kevesebb edzői közbeavatkozást igényelnek motivációs téren. Az előzőhöz hasonlóan mutatunk egy videót, ahol gyors labdavezetésre vannak ösztönözve a gyerekek, hogy elkerüljék az 1:1 elleni játékot és könnyebben be tudják fejezni a feladatot góllal. 

 

 Arra biztatunk minden kollégát, hogy ossza meg velünk tapasztalatait és segítsünk egymáson! Várjuk a hozzászólásokat. A következő részben megnézzük, hogyan lehet a terheléses feladatokat kombinálva növelni a természetes intenzitást.

A bejegyzés trackback címe:

https://leshelyzet.blog.hu/api/trackback/id/tr558204818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jefoo 2016.01.01. 16:28:17

Még mindig bízok a magyar fociban! Egyszer ér még minket meglepetés!

within 2016.01.01. 19:19:15

csak egyszerûen tanulni kellene a jobban jàtszòktòl! ùgy nevelni az utànpòtlàs! màr règen tudjuk mit kell tenni, de nem tesszûk azt...csak a belterjes edzôi tàrsadalmat kell megstûntetnü! persze ez màs szakmàban is ìgy van

aleb19 2016.01.01. 20:12:20

ez a gyakorlat jo, de 9 eves gyerekeknek tul van magyarazva a videon es a gyakorlastol veszi el az idot ,a kissracokat roviden kell instrualni es a dinamikat nem jo megtorni az az edzo aki ilyesmit csinal nem kepes osszerakni rendesen egy jatszo csapatot tipikus idomito technika

brlv24 2016.01.02. 13:37:17

@aleb19: Egyáltalán nincs túlmagyarázva. Fejben dől el minden, ilyenkor kell megszerezni az intelligenciát. A labda kezelés másodlagos addig, amíg lassú és rossz döntéseket hoz a fiatal futballista.

aleb19 2016.01.02. 14:35:42

@brlv24: a gyerek nem kisfelnott aki tanult pedagogiat az tudja...az intelligencia nem igazan tanulhato ...es u9-ben a labdakezeles a legfontosabb ez az elsolepcso ha egy gyerektol elpattan a labda allandoan az nem lesz alkalmas focira /spanyol,holland/ es a golloves a masodlagos
most angliaban elek itt is ugyanaz a baj mint otthon a focivilag elment az angolok melett is mar tudjak es csak pislognak mint ponty a szatyorban

Németh Barnabás 2016.01.02. 14:44:32

@aleb19: Érdekes, amiről szó van. A kérdésem az, hogy mi is az intelligencia? Ki az intelligens? Szubjektív vagy objektív az, ha valakire azt mondjuk, hogy intelligens?

Én úgy gondolom, hogy az intelligencia fogalmát Hawking fogalmazta meg jól: "Intelligence is the ability to adapt to change." Én úgy gondolom, hogy az intelligencia igenis fejleszthető, méghozzá úgy, ha hibázunk. Henry Ford pedig ezt mondja: "A kudarc az egyetlen lehetőség arra, hogy még okosabban kezdjük újra."

Ezek alapján szerintem igenis szélesíthető és fejleszthető az a képesség, ami a változáshoz való alkalmazkodást fejezi ki.

U9-ben (ha már ez került szóba) szerintem a legfontosabb a játék megszerettetése. Ezen belül szakmai célnak én a kognitív képességek fejlesztését tűzném ki játékon keresztül. Fontosnak tartom természetesen azt is, amit te mondasz, hogy fejlesszük a labdaérzékelését a gyermeknek, hiszen ez fejleszti a koordinációját, az ideg-izom kapcsolatot.

A hangsúly szerintem az arányokon van, hogy miből mennyit. Ezt pedig nem lehet általánosítani, hiszen, ha egy akcelerált gyerekekből álló U9-es csoportot kapok, akkor nem képezhetem őket ugyanúgy, mint egy degenerált gyermekekből álló csoportot.

aleb19 2016.01.02. 15:42:19

@Németh Barnabás: az intelligencia nem tanulhato .de fejlesztheto ...a legnagyobb gond ha az unintelligens gyerekeket nem szelektaljak ki idejekoran /most ez a rendszer van otthon az utanpotlasnal/
"U9-ben (ha már ez került szóba) szerintem a legfontosabb a játék megszerettetése"...igen az egyik,es pontezert hiba a jatek leallitasa, megtorese hosszas magyarazkodassal,mint a videoban is
igen a kognitív képességek fejlesztése 12 eves korig a leghatekonyabban, es az otthoni fociban hiaba nyomatjak az akademiai rendszert ha a 8-12 evesen nincsenek megfelelo alapok

brlv24 2016.01.02. 16:13:31

@aleb19: Nem értek egyet, pont fordítva látom. Itt játék intelligenciáról van szó, ami egyfajta stratégiai gondolkodást jelent. Látni kell a pályát, olvasni kell a játékot, és rövid időn belül jó döntéseket kell hozni.
Ezt 8-12 év között kell elsajátítani. Természetesen nagyon fontos a labda kezelés is, de az másodlagos ilyen korban.
Pl. a szakma itthon alapvetően ott hibázik, hogy az számít tehetségesnek, aki jó messziről be tudja bikázni a kapuba a labdát...

Ez ugyan olyan, mint a rajz vagy a zene. Az is fejben dől el, nem a kézben...

aleb19 2016.01.02. 18:22:15

@brlv24:" Itt játék intelligenciáról van szó, ami egyfajta stratégiai gondolkodást jelent"
igen es a jatek intelligenciai sem oktathato le magas szinten egyugyu jatekosoknak ezert szabadulnak meg koran a brazilok,spanyolok, hollandok tomegevel a buta gyerekektol erre a sok labdaerinteses rovidpasszos futsallt alkalmazzak

Németh Barnabás 2016.01.02. 18:33:53

@aleb19: Az érdekes erre, hogy a spanyolok azt mondják, hogy "minél kevesebbszer érsz labdába, annál gyorsabb lesz a játék". Ez akkor hogy lehet kapcsolatban azzal, hogy a gyermekeket minél több labdaérintésre kell ösztönözni?

Itt a kevés labdaérintés minősége számít vagy pedig az, hogy minél gyorsabban hozol döntést, annál kevesebbszer érsz labdába? Érdekes kérdés nagyon!

aleb19, keress meg Facebookon, ha kérhetem! www.facebook.com/barnabas.nemeth.509

Köszönöm!

aleb19 2016.01.02. 19:11:45

@Németh Barnabás: gyermekeket minél több labdaérintésre kell ösztönözni? " ismerkedes a labdaval gyorsan intenziven ha valaki sokat hibazik az benacska ez az elso szuro... ajanlom a ferenczi dvd-t

gyorsabban hozol döntést, "ez kesobbi fazis erre legjobban a rovid lapos passzos jatek neveli a gyerekeket

aleb19 2016.01.02. 19:18:37

@Németh Barnabás:
aleb19, keress meg Facebookon, ha kérhetem!"
45 eves vagyok bocs de iwiw profilom volt a facebookra mar csak legyintettem

Németh Barnabás 2016.01.02. 19:21:26

@aleb19: Akkor írj e-mailt a nemethhaz@gmail.com címre, ha kérhetem. :)

A kérdésem pedig a következő: az számít hibának, ha a mérkőzésjáték közben hibázik vagy, ha a döntés nélküli gyakorlatokban (pl. szlalom labdavezetés)?

aleb19 2016.01.02. 19:55:27

@Németh Barnabás: a gyerekek nem kisfelnottek hibazhatnak az ismetlodo hibak hasonlo szituaciokban amik jelzes ertekuek lehetnek /nem kepes tanulni a sajat hibaibol/

brlv24 2016.01.02. 21:51:17

@aleb19: " ezert szabadulnak meg koran (..) a buta gyerekektol"

Remélem te nem futballedző, pedagógus vagy oktató vagy!:)
Ezt a "nem kisfelnőttes" dolgot sem tudom honnan veszed, senki nem állított ilyet.

Én is azt gondolom, hogy a kiválasztás a legfontosabb, de ehhez kell megfelelő klub struktúra, tehetség felismerés, egyénre szabott tehetség gondozás..

aleb19 2016.01.03. 12:02:07

@brlv24: bocs, hogy tolem kell megtudnod, de a nagyobb utanpotlas csapatok vilagszerte rendszeresen megszabadulnak a sportolo gyerekek egyreszetol...es a mikulas sem letezik

egyetemet vegeztem /tanarszak kiegeszitessel/ ergo tanithatnek kozepiskolaban...amugy szerintem a gyerekekkel foglalkozo edzoket kotelezni kellene minimalisan egy foiskolaiszintu tanari diploma megszerzesere akkor talan kevesebb ilyen megjegyzes lenne mint a tied
"egyfajta stratégiai gondolkodást jelent. Látni kell a pályát, olvasni kell a játékot, és rövid időn belül jó döntéseket kell hozni."
te tenyleg ezt varod el egy 8-9 evestol???

GabikA 2016.01.03. 18:02:51

""egyfajta stratégiai gondolkodást jelent. Látni kell a pályát, olvasni kell a játékot, és rövid időn belül jó döntéseket kell hozni."
te tenyleg ezt varod el egy 8-9 evestol???"

Természetesen az ő szintjükön. Mondjuk csak szulo vagyok, de lattam mar jo par gyereket (u9/u11/13) akin latszik, hogy "erzi" a palyat. (Meg sokat, aki butusnak tunt a jatekhoz.)

aleb19 2016.01.04. 11:10:45

@GabikA: amikor en edzettem 8-9 eves gyerekeket nem vartam el strategiai gondolkodast, csak azt hogy kepesek legyenek gyors,egyenes es lapos passzokat adni es fogadni/csapat kb fele/ es olyan szituaciokat teremtettem,hogy az ilyen gyakorlas, jatek kozben ki az aki kepes gyors dontesthozni es donteseinek kb tobb mint fele helyes legyen /csak csapat kbnegyede/

egy brazil vagy spanyol nagyobbacska csapatnal evvel a kb25%-kal foglalkoznak tovabb mert ez a jatek intelligencia ugyesseggel parosulva es tudjak, hogy az intelligencia nem tanulhato csak fejlesztheto

ha valaki kis csapatot edz es nem tud elkuldeni gyerekeket es uj jatekosokat betenni a csapatba akkor az intelligensebb sracokat rombusz alakzatban kell jatszatni a palyan
comments powered by Disqus
süti beállítások módosítása