Az első részben szó esett arról, hogy játékon keresztül, hogyan tudjuk növelni az edzésgyakorlatok intenzitását, most pedig próbáljunk meg arról beszélni, hogy alap-, vagy alkalmazott koordinációs (például passzgyakorlatok) közben hogyan tudnánk javítani ezen.
Vegyünk példának egy egyszerű labdavezetési gyakorlatot, ahol csak annyi a játékos feladata, hogy vezesse a bóják közt a labdát, majd passzolja azt be egy üres kiskapuba.Ennél a gyakorlatnál a játékosnak nem kell gyorsan cselekednie, nem kell döntést sem hoznia, az edző pedig hajthatja és kívülről, úgymond mesterségesen beavatkozva növelheti az intenzitást, de a játékos semmiképp sem akar gyorsabban cselekedni természetesen, önmagától. Hogy miért?
Mert mi, emberek, ilyenek vagyunk általában. A kisebb ellenállás irányába megyünk el, magunknak feleslegesen nem akarunk nehezíteni a dolgunkon. Hogyan lehet akkor mégis egy ilyen gyakorlatból természetes motiváción keresztül növelni az intenzitást?
Az első részben idéztünk Tajti Mátyástól, aki azt mondta, hogy kint Barcelonában még a "legovisabb" feladatokat is maximális intenzitással és sebességgel végzik a játékosok. Az első részben azt is említettük, hogy ott nagyon nincs is más választásuk a gyermekeknek, hiszen ellenkező esetben elküldhetik őket az óriási tömegbázis miatt. Most mégis próbáljuk meg növelni ennek az egyszerű gyakorlatnak az intenzitását. Erre nézzünk meg több módszert is:
1. Két, vagy több szlalompályát állítunk fel és versenyhelyzetet teremtünk sorverseny által. A versenyhelyzet a legtöbb játékosnak a komfortzónáján kívül esik, pedig az élsportban ez természetes, így a versenyhelyzet pozitív hatással lehet a fejlődésre, ráadásul növeli a természetes intenzitást és beleneveli a gyermekekbe a győzni akarást.
2. Az előző pontnál még mindig nem tettünk bele döntéshozatalt, nem tettük sokkal bonyolultabbá és nehezebben megoldhatóbbá a játékosok számára a gyakorlatot, tudjuk másképpen is növelni az intenzitást. Nézzünk egy példát arra, hogyan tudjuk az előző gyakorlatot kombinálni egy másikkal.
A gyakorlat egyszerűbb, mint ahogy tűnik. A két játékos egyszerre indul el labdavezetéssel, majd ahogyan az ábrán is látszik a szlalompálya után az egyik játékos a kiskapuba passzol, majd igyekszik megakadályozni a másik játékost, hogy a narancssárga bóják közti átvezetése után a másik kiskapuba passzoljon. Utána csere. A gyakorlat térben természetesen a korosztálynak és az aktuális csapatnak adekvát kell, hogy legyen.
Lehetséges, hogy van több módszer is arra, hogy növeljük az intenzitást, de tapasztalat alapján ezek javítanak és kevesebb edzői közbeavatkozást igényelnek motivációs téren. Az előzőhöz hasonlóan mutatunk egy videót, ahol gyors labdavezetésre vannak ösztönözve a gyerekek, hogy elkerüljék az 1:1 elleni játékot és könnyebben be tudják fejezni a feladatot góllal.
Arra biztatunk minden kollégát, hogy ossza meg velünk tapasztalatait és segítsünk egymáson! Várjuk a hozzászólásokat. A következő részben megnézzük, hogyan lehet a terheléses feladatokat kombinálva növelni a természetes intenzitást.