Leshelyzet

Edzések intenzitása Magyarországon és Barcelonában - I. rész

2015. december 27. - Németh Barnabás

Sokan beszélünk manapság arról, hogy vajon mi is lehet a különbség a magyar és a külföldi utánpótlás labdarúgó edzések közt. Mi lehet más? Jobb gyakorlatok vannak? Összeigazolt utánpótlás játékosok? Ezen beszélgetések alkalmával szakmai berkekben szinte mindig elhangzik az, hogy az edzések intenzitása. 

Tajti Mátyás nyilatkozott már pár alkalommal, mióta az FC Barcelona utánpótlásának kötelékébe tartozik és a következőket mondta tapasztalataira alapozván:

"Itt kint a legovisabb feladatokat is maximális intenzitással csinálja mindenki, olyan gyorsan, amennyire csak lehet, és természetesen minél pontosabban is. Mindent, amit sprintben kéne futni, azt 100%-osan csinálják meg az itteniek. Ettől lesznek itt később sokkal gyorsabbak, mint a magyar játékosok."

 

Ugyanezt az állítást alátámasztja édesapja, Tajti József is, aki a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia egykori szakmai vezetőjeként most Barcelonában figyeli és blog formájában adja közre a katalán utánpótlás labdarúgó edzések tapasztalatait. Ő ezeket a sorokat írja ezzel kapcsolatban:

 

"A magyar futball legnagyobb lemaradása mind felnőtt, mind utánpótlás szinten az iramban, a ritmusban, az intenzitásban van. Véleményem szerint ebből ered a többi hiányosságunk is.

Amivel szembesülök önkéntes barcelonai "tanulmányutam" során, az edzéseken és mérkőzéseken tapasztalható nagyon magas iram."

 

Természetesen erre szakemberként választ is ad, útmutatást, megoldást a problémára (amit sajnos nagyon kevesen tesznek). Tajti József megoldása a következőben rejlik: 

 

"Ha annyit el tudnánk érni a képzésünkben, hogy már a legkisebb kortól kezdve azonnal megtámadják játékosaink az ellenfél labdás játékosát, ugrásszerűen változna az iram, és igen rövid időn belül a labdarúgásunk minősége is!"

 

 

Azt mondja tehát Ő is és fia is, hogy bármilyen feladat is legyen edzésen, az utánpótlás korú labdarúgók maximális sebességgel és intenzitással hajtják végre, az edzőknek szinte alig (vagy egyáltalán nem) kell motiválni és dorgálni a játékosokat. Játékban pedig az lehet a kulcs edzésen, hogy támadják meg a labdás játékost mindig és akkor gyorsabb döntésekre ösztönzik őket, amitől javulhat az intenzitás. 

 

Nos, Barcelonában és a top akadémiákon könnyen megtehetik azt, hogyha egyik játékos nem dolgozik maximális intenzitással, akkor búcsút intenek neki és jöhet a következő gyermek. Ez azért elég erős kijelentés, de miért ne tehetnék meg?! Próbáljunk meg tehát arról beszélni, hogy a kis kluboknál Magyarországon hogyan lehet növelni az edzés intenzitását.

 

Az egy jó dolog, hogy edzésen játék közben mindig minél gyorsabban támadjuk meg a labdás játékost, de ezzel kapcsolatban adjunk is értelmet annak, hogy mikor, miért és hogyan támadják meg a labdás játékost. Ez játék közben javíthat az intenzitáson, de mindenképpen adjunk a dolognak értelmet! 

Edzésen viszont nemcsak mérkőzésjáték van, hanem különböző kisjátékok, koordinációs gyakorlatok, stb. is szerepelnek. Nézzünk egy 2:1 elleni klasszikus edzésgyakorlatot, ahol a két labdabirtokló játékos kapura tör egyetlen labdaszerző játékos ellen (plusz kapus).

drill_151226_0.jpg

Az 1. ábrán látható gyakorlatnál számtalan alkalommal látunk henyélést, lassú labdavezetést, oda-vissza passzolgatást, cicázást, stb. Az edző pedig "hajtja" a játékosokat, hogy "csinálják gyorsabban, mert visszaér a képzeletbeli védő". Üvöltözés, két passz utáni büntetés, stb. kíséri a gyakorlatot sok alkalommal. (Arról nem is beszélve, hogy 2:1 elleni irányban való játéknál keresztmozgást kér az edző a labda nélküli társtól [pl. mögékerülés], de ez legyen egy másik cikk témája)

Hogyan tudunk tehát ennek a gyakorlatnak értelmet adni és természetesen növelni az intenzitást? Nézzünk erre egy variációt, ami segíthet!

drill_151227_1.jpg

A gyakorlat a következő:

1. Ütempassz lábra a beinduló társnak

2. Átvezetés egy kapun (két bója által határolt képzeletbeli vonal)

3. Befejezés

4. Kapus indítja egy társát (igény esetén az edző ad neki gyorsan labdát)

5. Fekete mezes játékosok 2:1-ben vezetik az akciót, míg az előbb támadást befejező sárga mezes játékos visszafutó védő szerepkörben tűnik fel

A gyakorlat értelme és integrálhatósága a mérkőzésjátékba:

A feladat első része lehet egy olyan szituáció, hogy a két középhátvéd közé beinduló játékosnak indít a labdás játékos, majd az befejezi az akciót. Létezik ilyen mérkőzésen? Igen. (Ez persze csak szimulálja ezt a helyzetet.)

A feladat második része, hogy kontratámadás van, ahol 2:1 elleni szituáció alakul ki, ám -ahogy mérkőzésen MINDIG- igyekszik vissza a többi társ (jelen esetben egy labdaszerző játékos), hogy elkerüljék a kapott gólt. Létezik ilyen mérkőzésen? Igen.

 

Miért növeli ez az intenzitást az edző motivációja és túlzott szigora nélkül? A válasz egyszerű: a fekete mezes játékosok könnyebben oldanak meg 2:1 elleni játékot, mint 2:2 ellenit. Ezért gyorsabban akarják megoldani (belső kényszer a magasabb intenzitásra), mert rohan visszafele a visszafutó védőtárs és ezáltal nagyobb nyomás lesz a labdabirtokló csapaton. Ilyenkor is érvényes az, hogy azonnal támadjuk meg a labdás játékost? Nem hinném, inkább lassítani kéne a létszámhátrányban lévő csapatnak a támadást.

 

 

Ebben a cikkben tehát egy 2:1 elleni kisjátékon keresztül mutattuk be, hogyan lehet természetesen növelni a gyakorlat intenzitását. A gyakorlatot térben minden edző maga alakítsa ki a saját csapatának megfelelően és igény szerint gyakorlat közben változtassa az arányokat. A következő bejegyzésből kiderül, hogyan tudjuk növelni az edzésgyakorlatok intenzitását olyan feladatoknál, ahol nincsen "természetes versenyhelyzet", mint mérkőzés közben. 

A bejegyzés trackback címe:

https://leshelyzet.blog.hu/api/trackback/id/tr438201302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

asdfrew 2015.12.29. 19:39:27

Kétségtelen, hogy amit írsz, abban lehet igazság, bár szerintem itt az alap motivációval is baj van. Nem gondolom, hogy ezt a feladatot nem lehet ugyan úgy mindenféle iram és koncentráció nélkül elvégezni, mint egy másik, kevésbé jól felépítettet.

asdfrew 2015.12.29. 19:40:27

fenébe... zöld-fehérbe jelent meg a hozzászólásom. Nem lesz így jó.
Hajrá Lilák!

Németh Barnabás 2015.12.29. 22:31:20

@asdfrew: Természetesen a labdarúgóvá válás útját nagyban meghatározza a labdarúgó pályán kívüli élete (szocializáció, szülői nevelés, iskolai tanulmányok és nevelés, stb.). Ez pedig hatással lehet a motivációjára is. Erről érdemesebb inkább más szakember véleményét kikérni, én csak azt próbálom fejtegetni, hogy amit látok, arra szakmailag hogyan tudnék egy jobb megoldással előállni.

Természetesen lehet ugyanolyan intenzitással elvégezni ezt a gyakorlatot például, de azért az is érdekes dolog, hogy rengeteg úszó és futó nyilatkozza azt, hogy jobban teljesít, ha van mellette egy jobb (vagy egy hasonlóan jó), aki húzza őt előre. Pedig a profi úszók valószínűleg maximális intenzitással dolgoznak edzésen, ha azt kérik tőlük. Érdekes téma ez.

A kommented színéért elnézést, nem én voltam. :)

asdfrew 2015.12.29. 22:51:13

Félre ne érts, szerintem amit leírtál, az egy teljesen jól felépített gyakorlat, egy pillanatig sem akartam belekötni. Viszont azt a saját bőrömön is éreztem anno, mikor kajakról átváltottam a focira, hogy hatalmas különbség van a két sportágban sportoló gyerekek motiváltsága, és az edzések intenzitása közt. De ennek már 20éve.

Én azt vallom, hogy a motiválás ilyen korban még elsősorban az edző feladata, abban viszont egyáltalán nem vagyok biztos, hogy itthon, ilyen téren, gyerek pszichológia, stb... rendesen felkészült edzők jutnak ilyen álláshoz. Erre talán te jobban rálátsz.
Reméljük most sikerül eltalálni a megfelelő színt :)

Németh Barnabás 2015.12.29. 22:53:11

@asdfrew: Igen-igen. Lesz még erről is cikk, hogy félreértés ne essék, nem azt jelenti, hogyha jó a gyakorlat, akkor az edzőnek csak állnia kell a pálya szélén. Szerintem is fontos, amit írsz, hogy motiválnia kell az edzőnek ugyanúgy.

Ez a zöld-fehér nem lett a barátod... :)

asdfrew 2015.12.29. 23:24:21

Akkor jó. Bejelöltem a blog követést, majd akkor olvasom a többi témába vágó írásod is.

Mennyire lehet egy felnőtt játékos technikai tudását fejleszteni a tudomány és a jelenlegi, általánosan elfogadott edzői szemlélet szerint?
Mert én úgy látom, hogy ha erre igazán ráfeküdnének itthon, akkor valamelyest lehetne csökkenteni az elképesztő hátrányunkat az európai középszinthez képest.

Esetleg ha lehet egy kérésem, nagyon szívesen olvasnék olyan részletes meccs elemzést, ami magyar bajnokiról szól, nyilván elsősorban az Újpest meccseiről. Vélemény taktikáról dinamizmus satöbbi. Sajnos a magyar sport sajtó elég gagyi ilyen téren, NSO és társai.

Németh Barnabás 2015.12.29. 23:34:28

@asdfrew: Köszönöm a követést.
A kérdésedre a válasz kicsit bővebb lesz, nehéz egy-két mondatban összefoglalni, de megpróbálom röviden. Szubjektív része is lesz a dolognak, amit csak én gondolok így, lehet, hogy neurológusok megcáfolnának, de én is tőlük hallottam.

A labdarúgás játékhelyzetekre bontható. A játékhelyzeteket pedig az anticipációs körre szokták lebontani, mert az mindig megjelenik és konstans ismétlődik. Ez pedig így néz ki:
1. Észlelés
2. Helyzetelemzés (társak, ellenfelek helyzete, közvetlen környezetem feltérképezése, stb.)
3. Döntéshozatal
4. Technikai kivitelezés.

Nos, értelemszerűen, ha rosszul elemez egy játékos egy adott szituációt, akkor rossz döntést hoz és így azt mondják rá, hogy "technikailag nem tudta végrehajtani", holott lehet, hogy nem az volt az igazi ok. Persze előfordul, hogy technikailag nem tudja kivitelezni, de ki van zárva, hogy Dzsudzsák bójákra ne tudna megcsinálni gyönyörűen egy-egy biciklicselt. Mérkőzésen mégsem megy neki.

Ami mérkőzésen történik technikai kivitelezés, azt nevezném én alkalmazott techikának és kérdésed erre irányul, nem pedig arra, hogy miért nem tud Zidane-csellel lecselezni egy passzív védőt.

Nos, tehát ahhoz, hogy meg tudjon csinálni Balázs egy biciklicselt (példa) úgy, hogy annak haszna is legyen, az kell, hogy úgy hajtsa végre, hogy kibillentse a védőt egyensúlyából és abban a pillanatban reagálva (helyzetelemzés) tolja meg a labdát az ellenkező irányba (döntéshozatal, majd kivitelezés).

Ez pedig tehát nemcsak technikai kivitelezés, hanem kognitív (értelmi) tevékenység is. Nos, bár beszélnek szenzitív időszakokról gyerekeknél, hogy mikor a legkönnyebben fejleszthető például a reakcióidő, tény, hogy felnőtteknél ugyanúgy fejleszthető a reakcióidő, a döntéshozatali képesség, stb, DE (!!!) sokkal több munka ezeken javítani. Én abban hiszek, hogy lehetséges felnőttkorban is fejleszteni ezeket a képességeket, de tényleg nagyon sok időt és munkát vesz igénybe és itt igazából a lemaradás szinte behozhatatlan.

Miért van lemaradás? Mert gyermekkorban nem kapott megfelelő ingermennyiséget a játékos, cserébe futtatták a pálya körül ész nélkül. :)
comments powered by Disqus
süti beállítások módosítása